Videnskab.dk: Er du presset af hjemmeundervisningen? Her er forskernes råd

Mindre børn skal have ros for deres anstrengelser, mens teenageren måske kan blive motiveret af selv at bestemme over sin skoledag.

Lad være med at stresse over alt det faglige, men se nedlukningen som en mulighed for at lære nogle andre ting. For eksempel hvordan man vasker op og laver mad i et lille familiefællesskab.

Det er et af de råd, professor og centerleder Simon Calmar Andersen giver forældre til skolebørn i denne artikel på videnskab.dk.

Og selvom hjemmeskolen sjældent har lige så mange lektioner som et almindeligt skoleskema, kan forældrene glæde sig over, at hjemmeskolens 1:1-undervisning kan noget andet. Således fortæller Simon Calmar Andersen med udgangspunkt i resultater fra forskningsprojektet READ, at blot 20 minutters daglig læsning med et mindre barn kan rykke barnets læseudvikling, hvad der svarer til 4 timers danskundervisning om ugen. Hvis man vel og mærke sørger for at være i dialog med barnet om det, man læser, og fokuserer på at rose barnets anstrengelser og gøre læsningen til en god oplevelse frem for at rette barnets fejl.

I artiklen kan du læse flere forskningsbaserede råd, der kan hjælpe forældre til skolebørn i alle aldre under nedlukningen. Udover Simon Calmar Andersen medvirker også Pernille Sunde Bødtker, der forsker i matematik ved Via University College, og Noemi Katznelson, professor ved Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet.

Læs artiklen (Betalingsmur kan forekomme)