Hæder til centerleder for forskningsartikel som viser, at små økonomiske skub kan forbedre implementeringen af politikker i folkeskolen

Centerleder Simon Calmar Andersen har modtaget prisen for bedste artikel udgivet i tidsskriftet Journal of Public Administration Research and Theory i 2021.

”Tidsskriftet er et af de førende inden for offentlig forvaltning og ledelse, og derfor er det en stor ære og anerkendelse at modtage denne pris,” siger Simon Calmar Andersen, professor i statskundskab og leder af TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus BSS.

Artiklen er skrevet sammen med Ulrik Hvidman, som er forsknings- og analysechef i VIVE Styring og Ledelse. Den viser, at små økonomiske skub kan forbedre implementeringen af politikker i den offentlige sektor:

”Resultaterne indikerer, at små økonomiske tilskyndelser kan være et effektivt puf til at få organisationer til at investere tid og kræfter i at udvikle deres ekspertise. For eksempel når man vil have skoler til at bruge data til at udvikle deres ledelse og undervisning.”

10.000 kr. øgede implementering af trivselsmåling

Helt konkret har forskerne undersøgt effekten af to forskellige strategier, som blev brugt, da Børne- og Undervisningsministeriets i 2017 inviterede næsten halvdelen af landets folkeskoler til at gennemføre en frivillig pilottest af en revideret udgave af trivselsmålingen, som alle landets folkeskoler gennemfører hvert år.

Nogle skoler blev tilbudt 10.000 kr. for at gennemføre trivselsmålingen, mens andre blev ringet op af en konsulent og mindet om at tilmelde sig.

Resultaterne viste, at det øgede skolernes tilmelding til pilottesten, når de fik tilbudt 10.000 kr. Samtidig øgede den økonomiske gevinst antallet af elever, der gennemførte trivselsmålingen, samt antallet af lærere, der efterfølgende downloadede resultaterne fra målingen.

Hvis de 10.000 kr. blev suppleret med et opkald fra en konsulent, øgede det antallet af tilmeldte skoler. Men det havde ingen effekt på, om de efterfølgende gennemførte målingen og orienterede sig om resultaterne. Blev skolerne kun ringet op af en konsulent men ikke tilbudt 10.000 kr., påvirkede det heller ikke antallet af tilmeldte skoler.

Læs den prisvindende forskningsartikel: Can Reminders and Incentives Improve Implementation Within Government? Evidence from a Field Experiment (Betalingsmur kan forekomme)