VIA: Forældre kan gøre børn bedre til at læse

Børn bliver markant bedre læsere, hvis deres forældre læser med dem hver dag. Det viser et nyt forskningsprojekt fra Trygfondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og VIA University College. (VIA)

I det aarhusianske projekt READ, som TrygFondens Børneforskningscenter har evalueret, er resultaterne netop begyndt at tikke ind. Og de er gode, siger professor Simon Calmar Andersen til VIA: "Resultaterne er meget lovende, særligt når effekten vurderes i forhold til prisen for indsatsen. For børn med anden etnicitet har forældrenes indsats og engagement mere positiv effekt end både ekstra undervisningstimer eller tolærerordning. Det samme gør sig gældende for elever, der har forældre med et 'fixed mindset'".

Du kan læse hele VIA Universitys artikel om READ her (12.05.2016). Du kan også læse mere om projekt READ - Sammen om læsning på vores projektside.