ScienceNewsforStudents: More classroom time increases reading skills

Just three extra hours a week raised reading test scores in fourth grade students. (ScienceNewsforStudens)

Det amerikanske onlinemedie ScienceNewsforStudents skriver journalistiske artikler til børn og unge, hvori resultaterne af den nyeste forskning inden for et bredt felt af videnskaber præsenteres. For nylig fik de øje på et af TrygFondens Børneforskningscenters forsøg. I forsøget er det blevet vist, at det gavner danske 4. klasses-elevers læseevner at øge undervisningstiden i dansk. Men kun, hvis lærerne får frihed til selv at bestemme, hvordan den ekstra undervisning skal forløbe. Når udefrakommende eksperter tilrettelægger et program (i forsøget kaldet Almen Sprogforståelse), som lærerne skal følge, er der ingen effekt, som professor Simon Calmar Andersen udtaler til mediet.

Hvis du har lyst til at læse hele artiklen, kan du finde den på deres hjemmeside (08.08.2016). Du kan også vælge at læse mere om projektet på vores projektside.