Aarhus Kommune: Forældres deltagelse er afgørende for børns læsning

Der er store læringsmæssige gevinster ved at inddrage forældrene i børns læsning. Det viser forskningsprojektet READ, der er udført i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og VIA University College. (Aarhus Kommune)

I det aarhusianske projekt READ får forældre til børn i 2. og 3. klasse to gange over et skoleår sendt bøger hjem med vejledninger til, hvordan de kan læse bøgerne med deres børn. Gennem et lodtrækningsforsøg har TrygFondens Børneforskningscenter efterfølgende undersøgt, om det forbedrer børnenes læsekompetencer. Og det gør det, viser de seneste resultater fra projektet.

Læs mere om resultaterne og hør en kommentar fra Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek, på Aarhus Kommunes hjemmeside (09.05.2016). Du kan også læse mere om projektet READ - Sammen om læsning på vores projektside.