Webinar: Er dansk i hjemmet en forudsætning for, at tosprogede kan lære at læse?

Torsdag d. 22. august kl. 14.00 - 15. 00 på Teams - deltagelseslink nedenfor

Det at lære at læse er vigtigere end nogensinde før for at kunne tage en uddannelse, klare de allerfleste typer arbejde og tage vare på sine personlige og samfundsmæssige pligter og rettigheder. Der er klare sammenhænge mellem tidlige dansksproglige kompetencer hos etsprogede børn og deres senere læsetilegnelse. Derfor er det vigtigt, at børn bliver godt stimuleret sprogligt i hjemmet og i dagtilbud før skolestart.

Men hvordan ser det ud for tosprogede børn i Danmark? Er deres danskevner ved skolestart prædiktive for, hvordan deres læsetilegnelse går? Og skal forældre til tosprogede børn i så fald opfordres til at tale dansk med deres børn i hjemmet og nedtone brugen af deres modersmål?

Det kan du få viden om på dette webinar, hvor lektor  Anders Højen, TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation ved Aarhus Universitet, vil præsentere en undersøgelse, som giver nogle svar på disse spørgsmål.

Undersøgelsen ser på sammenhængen mellem sprogbrug i hjemmet (graden af dansk vs. modersmål) i førskolealderen og senere score i nationale test vedr. læsning i 2. klasse: sprogforståelse, afkodning og læseforståelse.

Webinaret er målrettet alle, der interesserer sig for eller arbejder professionelt med at understøtte børns sprog.

Deltag via dette link

Højen, A. & Bleses, D. (2023). Relative Heritage Language and Majority Use before school Start Explains Variance in 2nd Grade Majority Language but not Reading Skills. Frontiers in Psychology. 14, 13. s, 1134830. (Betalingsmur kan forekomme).