Simon Calmar: Samarbejde kan sikre en bedre læseudvikling

Blogindlæg på Clio

TrygFondens Børneforskningscenter og det digitale undervisningsforlag Clio er gået sammen om et nyt forskningsprojekt, der skal undersøge, om eleveres læseforståelse bliver bedre, hvis læreren kombinerer differentiering med evaluering af den enkelte elevs fremskridt.

Forskningsprojektet sker med udgangspunkt i det digitale hjælpemiddel Læsemotoren.

I et tidligere forskningsprojekt er det påvist, at Læsemotoren fremmer elevernes læseforståelse – uden at forstyrre deres evner til at afkode.

I det nye forskningsprojekt udnytter forskerne, at Læsemotoren også er indrettet til at kunne differentiere i undervisningen. Ved at bruge data fra Læsemotoren kan forskerne derfor se, hvor meget støtte lærerne tildeler de forskellige elever. Dermed kan de blive klogere på, hvordan lærerne differentierer undervisningen.

Læs mere om forskningsprojektet på Clios blog.