Ekstra undervisningstid og flere voksne i klassen styrker læseresultater

Ekstra undervisningstid i dansk giver markant bedre læseresultater for eleverne, mens et tæt samarbejde mellem lærere og en anden ressourceperson, som eksempelvis en pædagog, har mindre betydning, selv om det har en effekt. Det viser resultaterne af to forsøgsprogrammer, som Undervisningsministeriet har gennemført i folkeskolen.

Fakta

Forsøgene er gennemført i to forsøgsprogrammer: To-lærer-forsøg 18 kommuner har haft forsøg med tolærerordninger på 6. klassetrin på cirka 230 skoler. Her har klassens faste lærer i skoleåret 2012/13 haft enten en lærer eller en anden ressourceperson, som fx en pædagog, i en del af undervisningstiden i syv måneder. Derudover har en række af de deltagende klasser deltaget i forsøg med vejledning fra en faglig vejleder. Forsøget har bl.a. skullet afprøve nye veje til at sikre god inklusion.

Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning (forsøg rettet mod hele klasser) 125 skoler har deltaget i forsøg rettet mod hele klasser på 4. klassetrin. De deltagende skoler har deltaget i forsøg med ekstra undervisningstid i dansk (fire ekstra ugentlige lektioner i 16 uger) og undervisningsforløb om Almen Sprogforståelse (fire ekstra ugentlige lektioner i 16 uger). Der har endvidere samtidig været forsøg med opkvalificering af matematiklærere i forhold til sproginddragelse i matematikundervisningen. Denne forsøgsindsats er dog ikke færdigevalueret i forhold til effekten på matematikresultaterne, hvorfor disse offentliggøres senere. Der gennemføres endvidere forsøg for mindre elevgrupper på 1. og 4. klassetrin i forsøgsprogrammet. Resultaterne offentliggøres i løbet af 2015.

Aarhus Universitet står bag evalueringen af begge programmer Både to-lærer-forsøget og forsøget med ekstra undervisningstid i dansk er gennemført som lodtrækningsforsøg og med sammenligningsgruppe, hvilket giver stor sikkerhed for, at resultaterne skyldes forsøgsindsatserne.

Læs pressemeddelelsen og begge rapporter her via UVM