KORA: Hvad kan vi lære af skolerne i London?

Londons skoler har haft succes med at løfte det faglige niveau – også for de svage elever. En målrettet indsats de seneste 15 år gør, at Londons udsatte børn klarer sig langt bedre i skolen end tidligere. I denne kronik giver Sidsel Vive Jensen, forsker i KORA, tre bud på, hvad danske skoler kan lære af London. Kronikken har været bragt i Danske Kommuner. (KORA)

I London er det lykkedes at få udsatte børn til at klare sig godt i skolen, og det skyldes især en målrettet indsats fra kommunen. Og det kan danske skoler lærer noget af ifølge Sidsel Vive Jensen, der er forsker hos KORA og samtidig en del af TrygFondens Børneforskningscenters forskernetværk.

Hun giver på KORA's hjemmeside tre bud på, hvad de danske skoler kan gøre:

• Hav høje forventninger til eleverne og giv dem tro på, at de kan klare sig godt
  • Tilpas udviklingsprogrammer til lokale forhold
  • Lad både skoleledere, lærere og elever være ledere på samme tid

Kronikken blev første gang bragt i Danske Kommuner (her kræver det abonnement for at læse artiklen).