videnskab.dk: En ekstra lærer i klassen hjælper ikke de svageste elever

Dansk forskning viser, at en pædagog eller en anden person uden læreruddannelse kan gøre børn fra ikke-boglige hjem bedre til at læse, mens en ekstra lærer i klassen ikke har den samme effekt. Vil man hæve niveauet hos eleverne generelt, skal man dog hellere give eleverne flere dansktimer. (videnskab.dk)

Foto: Martin Gravgaard Fotografi

videnskab.dk har spurgt professor Simon Calmar Andersen om, hvad forskningen viser, når det gælder børns læseevner. Forbedres resultaterne, når klassen får tilføjet en ekstra lærer? Er det tilstrækkeligt blot at tilføje en pædagog i timerne? Eller er det i sidste ende mest givende at lade eleverne få flere dansktimer? Det giver Calmar Andersen nogle svar på ved at henvise til to af TrygFondens Børneforskningscenters projekter.

Du kan finde hele artiklen på videnskab.dk (29.04.2015). Du kan også vælge at læse mere om projektet Forsøg med Tolærerordning på vores projektside