Webinar: Om sprogvurdering i Danmark - og hvorfor det er en god idé!

Onsdag den 10. januar 2024 kl. 13.00 - 14.30 - på Teams (deltagelseslink nedenfor)

I Danmark har vi i 15 år sprogvurderet børn i dagtilbudsalderen. Men der er stor forskel på kommunernes praksis på området, og det giver løbende anledning til debat. I rapporten "Nye Reformveje 2" anbefalede Reformkommissionen tidligere på året, at alle børn i 3-årsalderen sprogvurderes, så alle børn med behov efterfølgende kan få den relevante sprogstimulering. Samt at kommunerne anvender ministeriets sprogvurderingsværktøjer til vurderingerne.

Men hvorfor interesserer Reformkommissionen sig for sprogvurdering og sprogstimulering? Og hvad ved vi om betydningen af børns tidlige sprog og sprogvurdering i dagtilbud? Det giver forskere med tilknytning til TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet deres bud på.

Deltag via dette link

Program:

• Hvorfor interesserer Reformkommissionen sig for sprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbud? v/Nina Smith, professor ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet og formand for Reformkommissionen.
  • Hvor vigtig er tidlig sprogudvikling, og hvor godt kan sprogudvikling forudsiges? V/Fabio Trecca, seniorforsker ved TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation på Aarhus Universitet.
  • Hvad er særligt ved den danske sprogvurderingsmodel og Sprogvurdering 3-6 v/Anders Højen, lektor ved TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation på Aarhus Universitet.
  • Er der evidens for at sprogvurdering af alle børn virker, og hvordan kan vi gøre det bedre? /Dorthe Bleses, professor ved TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation på Aarhus Universitet.