Ny Journalistisk Fellow 2014

Det er den prisbelønnede journalist og dokumentarfilminstruktør Ulrik Holmstrup, der bliver den første modtager af TrygFondens Journalistiske Fellowship. I et halvt år skal Ulrik Holmstrup dykke ned i den bedste viden og forskning om børn og unges trivsel og samtidig arbejde på, hvordan man bedst kombinerer denne viden med journalistikken og den offentlige debat om emnet. Med fellowshippet følger et legat på 500.000 kroner.

Fra den 1. september og et halvt år frem kommer journalist Ulrik Holmstrup til at sidde i stolen som Danmarks første journalistiske fellow på børne- og ungeområdet. Han kommer dermed til at stå i spidsen for et arbejde, der handler om at kombinere videnskabelig evidens med interessante fortællinger, når der bliver produceret journalistik om især udsatte børn og unge. Ulrik Holmstrup bliver som fellow knyttet til TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet. ”De problemer mange børn møder i form af mobning, ensomhed, manglende skolekundskaber, skilsmisser osv., er velbeskrevne både i forskningen og i journalistikken. Derimod kniber det gevaldigt med at pege på brugbare tiltag, som reelt gør en forskel for børn. Hvad virker og hvad virker ikke? Derfor er jeg glad og stolt over som fellow, at blive knyttet til et forskningscenter, hvis overordnede mål er at skabe evidensbaseret forskning, som kan gøre en forskel. Selv håber jeg at kunne være med til at finde måder, hvorpå man kan forene journalistikkens krav om hurtighed med videnskabens krav om grundighed,” siger Ulrik Holmstrup. Ulrik Holmstrup har stor erfaring som journalist og står blandt andet bag en lang række ofte prisbelønnede dokumentarfilm om børn og unge. Til daglig driver han produktionsselskabet tvDOKfilm og sidder desuden i Pressenævnet. Mere viden i den offentlige debat om børn TrygFondens Journalistiske Fellowship er oprettet for at skabe en mere videnstung offentlig debat om børn og unges trivsel og i det hele taget bygge bro mellem forskningen og journalistikken på området. Fellowshippet er oprettet i samarbejde med TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet og med fellowshippet følger et legat på 500.000 kroner. Det er en ekstern ansættelseskomite, der har udvalgt Ulrik Holmstrup. Ansættelses-komiteen består af Lasse Jensen, der er journalist, mediekommentator og vært på P1-programmet Mennesker og Medier. Lea Korsgaard, der er journalist, chefredaktør og partner på mediet Zetland og medlem af Cavling-komitéen. Thomas Rasmussen, der er chef for forskning, innovation og viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, samt Kamilla Gumede, der er souschef på TrygFondens Børneforskningscenter.