DR: Mange børn i 0. klasse har et sprog, der svarer til 3-åriges

Børn får en dårlig start på skolen, når sproget halter. Hvert femte barn har sproglige udfordringer.

Første skoledag er ofte festlig, men det er meget forskelligt, hvor godt rustet børnene er til at gå i skole, når de med skoletasken på ryggen træder ind i 0. klasse.

Hvert femte barn har sproglige vanskeligheder, svært ved at forstå dansk og fange, hvordan bogstaverne lyder. Sproget halter i en grad, hvor børnene har behov for ekstra hjælp, viser en analyse fra Indenrigs- og Boligministeriets Benchmarkingenhed.

- Hvis man møder børnehaveklassen med et sprog, der svarer til en 3-årigs, er det svært at få udbytte af undervisningen. Det er svært at forstå, hvad læreren siger og svært at lære at læse, siger Dorte Bleses, der er professor på TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet.

Læs artiklen på dr.dk