Weekendavisen: Læring i det små

Pædagogik. Tre ud af ti børn har sprogproblemer, når de begynder i skolen. Det fremgår af en omfattende analyse. Svigter daginstitutionerne?

Sådan spørger journalist Henrik Dørge i en analyseartikel, der er bragt i Weekendavisen fredag d. 5. august 2022.

Artiklen tager udgangpunkt i en analyse fra Indenrigs- og Boligministeriets Benchmarkingsenhed, der er baseret på sprogvurderingsresultater fra 61 danske kommuner, som sprogvurderer deres børnehaveklasseelever med Sprogvurdering 3-6.

I artiklen vurderer Dorthe Bleses, professor på TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet, at analysen er troværdig og understreger behovet for, at dagtilbuddene bliver skarpere til at hjælpe børn med sproglige vanskeligheder. Hun uddyber til avisen:

»Det er vigtigt, at vi systematisk får arbejdet med at sikre et rigt sprogligt miljø omkring børnene, for vi ved, at det har enorm betydning for deres muligheder for at klare sig godt senere i skolen og i uddannelsessystemet. Forældrenes baggrund er stadig en afgørende faktor, og vi kommer aldrig til at stille alle børn ens. Men der er et uindfriet potentiale i at hjælpe de børn, der møder i skolen uden at have forudsætningerne for at modtage undervisningen,« siger Dorthe Bleses.

Læs Artiklen: Henrik Dørge: Læring i det små, Weekendavisen, 5. august 2022 (Betalingsmur kan forekomme)