DR: Styrk dit barns ordforråd med leg og samtaler til Cirkus Summarum

TrygFondens Børneforskningscenter bidrager til DR´s "Alle ord tæller", som man lige nu kan finde på forpladsen til Cirkus Summarum med et aktivitetstelt for de 3-6-årige og deres forældre.

I aktivitetsteltet er der fokus på fælles oplevelser med ord og samtaler, for det er nøglen til at opbygge et stort ordforråd hos de mindre børn.

Udover sjove og lærerige aktiviteter er der i teltet inspiration til forældrene til, hvordan de kan åbne op for samtaler og styrke deres børns sproglige udvikling. Det er  vigtigt, fordi der hos børn i alderen 3-6 år sker betydelige fremskridt i deres sproglige udvikling.

Professor Dorthe Bleses fra TrygFondens Børneforskningscenter uddyber til DR:

"Det ordforråd og den sproglige selvtillid, som børn udvikler i alderen 3-6 år, har stor betydning for deres senere læse- og skrivefærdigheder. Det er derfor vigtigt, at forældre støtter børns sproglige udvikling gennem samtaler i forbindelse med leg, læsning og rutiner i hverdagen.”

Alle ord tæller er DRs 3-årige læseindsats, der vil skabe bedre forudsætninger for gode læseoplevelser ​ og derigennem styrke læselysten og læsekulturen for danske børn i alderen 1-14 år. Projektet er støttet af TrygFonden og produceret i samarbejde med Syddansk Universitet, TrygFondens Børneforskningscenter, Center for Undervisningsmidler, Enact:Lab og Centralbibliotekerne.

Læs hele nyheden på dr.dk