Forskningsspil i Folkeskolen (projekt FiF)

Forskningsspil i Folkeskolen (FiF)

Periode: 2020-2024

Målgruppe: 150 danske folkeskoler (7.-9. klasse)

Indsats: ScienceAtHome udvikler læringsstier i naturfagene for folkeskolens 7.-9. klasse, som bygger på konceptet ReGAME, hvor forskningsspil spiller en central rolle for at engagere og motivere eleverne. Undervisningskonceptet tilbyder moduler med læringsaktiviteter og -stier til forskellige klassetrin, der sikrer kontinuitet i naturfaglig læring.

De konkrete læringsstier udvikles i efteråret 2019.

Forskning: Projektet skal undersøge effekten af indsatsen for elevers præstationer og interesse for naturvidenskabelige fag og uddannelser. 150 danske skoler forventes at blive rekrutteret til projektet. De deltagende skoler randomiseres til deltagelse i to indsatsgrupper og en kontrolgruppe.

• Indsatsgruppe 1: Anvendelse af læringsstier 2021-2024 (og eventuelt fortsat)
  • Indsatsgruppe 2: Anvendelse af læringsstier 2021-2024 + opfordring til forældre til at tale med deres børn om undervisningen med læringsstierne og til at spille de tilhørerende forskningsspil med deres børn.
  • Kontrolgruppe: Anvendelse af læringsstier 2024-2025

Projektet anvender et indfasningsdesign, så alle deltagende skoler får mulighed for at anvende undervisningsmaterialerne. Kontrolskolerne får således først adgang til undervisningsmaterialerne efter interventionsskolerne, og klasser på samme årgang i kontrol- og indsatsskoler kan derfor sammenlignes for at estimere effekten af indsatsen.

Partnere: ScienceAtHome ved Institut for Fysik og Astronomi, AU, samt VIA University College

Resultater: Forventes 2024.

Projektgruppe

Alexander Koch

Julia Nafziger

Niels Bonderup Dohn

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Generel Pædagogik og Pædagogisk Filosofi, Aarhus

Lóa Björk Jóelsdottir
Lektor
Department of Teacher Training, VIA University College
LOHO@via.dk

Michael Rosholm

Astrid Jæger Jensen

Ph.d.-studerende Institut for Økonomi

Martin Krabbe Sillasen
Ph.D.
VIA Center for Learning and Teaching, VIA University College.
MSIL@via.dk
Tlf.: 6118 9118