Webinar: Ny viden om tidligt sprog - sådan kan du støtte børns sprog i hverdagen

Fabia Trecca and Erika Hoff

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 23. maj 2024,  kl. 14:00 - 15:15

Teams - deltagelseslink nedenfor

Børns tidlige sprog har betydning for deres trivsel og udvikling både i barndommen og langt ind i voksenlivet. Børn lærer sprog og udvikler sig i samspil med andre, ikke mindst deres forældre.

Men hvordan kan forældre og andre betydningsfulde voksne støtte børns sprog i hverdagen? Hvordan skaber boglæsning og samtaler om fælles oplevelser gode rammer for sprogligt input, som børn kan lære af? Hvorfor er det vigtigt at snakke med børn om ting, der ikke er til stede her og nu – og hvordan gør man egentlig det?

Det kan du blive klogere på i dette webinar, hvor forskere med tilknytning til TrygFondens Børneforskningscenter fortæller om nogle af deres seneste forskningsresultater.

Webinaret er målrettet alle, der interesserer sig for eller arbejder professionelt med at understøtte børns sprog.

Deltag via dette link

Program:

• Hvordan kan fælles boglæsning og hverdagssamtaler om fælles oplevelser støtte de mindste børns sprog? v/Erika Hoff, professor i udviklingspsykologi ved Florida Atlantic University og gæsteforsker hos TrygFondens Børneforskningscenter. OBS: Oplægget holdes på engelsk.

• Hvorfor er dekontekstualiseret sprog  vigtigt for børns tidlige sproglige udvikling – og hvordan får man mere af den type sprog ind i hverdagen? v/Fabio Trecca, seniorforsker ved TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet.

Erika Hoff, Fabio Trecca, Anders Højen, Brett Laursen, Dorthe Bleses (2024). Context and education affect the quality of parents´ speech to children (Betalingsmur kan forekomme).