TV2: Prøv selv: Skak er til at blive klog af

Skoleelever bliver bedre til matematik, hvis de dropper en matematiktime hver uge og spiller skak i stedet for. Det er resultatet af et stort forskningsprojekt. (TV2)

Foto: ©Dansk Skoleskak

TV2 sætter i en artikel fokus på skak i skoleundervisningen, efter et forskningsprojekt ved TrygFondens Børneforskningscenter har dokumenteret, at skak forbedrer elevernes matematikevner markant. "Man skal koncentrere sig, man lærer at tænke fremad, man lærer at planlægge, løse problemer man sidder med. Alt sammen ting man kan bruge til at lære, men i særdeleshed i matematik", siger professor Michael Rosholm om kvaliteterne ved det ældgamle spil.

Du kan finde hele artiklen på TV2's hjemmeside (19.01.2015). Du kan også vælge at læse mere om projektet Skoleskak i matematikundervisningen på vores projektside