Jydske Vestkysten: Bliv dygtig - spil mere skak

360 elever fra skoler i Vejen Kommune kastede sig over skakbræt og brikker og deltog i skolernes skakdag. (Jydske Vestkysten)

Foto: ©Dansk Skoleskak

"Skak gør eleverne bedre til matematik, end matematikundervisning gør. Og det virker for dem alle sammen. Det er ikke sådan, at der er nogen, der ikke har gavn af det", siger professor Michael Rosholm i en artikel, Jydske Vestkysten har skrevet i forbindelse med Skolernes Skakdag. Rosholms konklusion er dannet på baggrund af TrygFondens Børneforskningscenters skoleskakprojekt, der med deltagelse fra folkeskoler i Aarhus Kommune har evalueret effekten af at erstatte én matematiktime med skak om ugen.

Du kan finde hele artiklen på Jydske Vestkystens hjemmeside (kræver abonnement) (06.02.2015). Du kan også vælge at læse mere om projektet Skoleskak i matematikundervisningen på vores projektside.