Co-læring med Nest-elementer i almenundervisningen

Det kan ofte være svært at overføre den viden, man lærer på kurser i sit daglige arbejde. Dette forsøg skal derfor undersøge, om implementering af særlige undervisningsredskaber og tilgange kan forstærkes ved, at lærere, som har deltaget i et kursus, får tilknyttet en ressourceperson/co-lærer, som kan deltage i deres undervisning og give sparring.

Periode: 2016 - 2020

Målgruppe: Den primære målgruppe er lærere for 3.-6. klassetrin, mens den sekundære målgruppe er elever på disse klassetrin.

Antal deltagere: 68 dansklærere og ca. 1.500 elever fra 17 aarhusianske folkeskoler.

Indsats: Projektet Co-læring med Nest-elementer i almenundervisningen viderefører de elementer fra Nest-programmet på Katrinebjergskolen, som PPR ved Aarhus Kommune vurderer, er de mest virksomme ift. at skabe læring og trivsel for alle.

68 dansklærere for 3.-6. klassetrin fra 17 skoler har deltaget i et kompetenceudviklingsforløb på fem kursusdage i august 2017-februar 2018. Halvdelen af dansklærerne blev tilfældigt udtrukket til at få tilknyttet en co-lærer, som også har deltaget i kompetenceudviklingsforløbet. I skoleåret 2017/2018 har lærer og co-lærer haft to en halv (klokke)time om ugen til at forberede sig, undervise, reflektere og evaluere sammen, med henblik på at understøtte implementeringen af de redskaber, lærer og co-lærer er blevet præsenteret for på kompetenceudviklingsforløbet.

På kompetenceudviklingsforløbet er lærerne og co-lærerne blevet undervist i undervisningsstrategier der knytter sig til følgende fem temaer:

1)      Fysiske rammer

2)     Rammer for skoleopgaver

3)     Regulering af sanser, opmærksomhed og følelser

4)     Den voksnes mentalisering

5)      Den voksnes kommunikation

Forskning: Effekten af projektet co-læring med Nest-elementer i almenundervisningen er evalueret i et lodtrækningsforsøg.

Gennem lodtrækning er halvdelen af dansklærerne blevet udtrukket som indsatsgruppe, mens den anden halvdel har fungeret som kontrolgruppe. Hvis en skole havde tilmeldt mere end én co-lærer, blev der også trukket lod om, hvilken co-lærer, der skulle tilknyttes den enkelte lærer. Lodtrækningen gør det muligt med stor sikkerhed at kunne måle effekten af indsatsen.

Lærernes undervisningspraksis er målt ved, at lærernes undervisning er blevet observeret af personer fra forskningsgruppen både før og efter kursusforløbet.

Partnere:
Aarhus Kommune

Resultater: Foreløbige resultater forventes ved udgangen af 2020.