TrygFonden: Unge med fritidsjob klarer sig bedre i skolen

Unge med job efter skoletid har mindre fravær i skolen, får bedre karakterer og er sjældnere i kontakt med politiet. Men er det på grund af fritidsjobbet? (TrygFonden)

"Man får mere ud af et fritidsjob end pengene, man tjener. Man lærer også noget om sig selv, som man kan bruge i andre sammenhænge. Vores hypotese er, at et fritidsjob giver én et bedre greb om livet, for eksempel mere selvdisciplin til at få lavet sine lektier. Ved at lære at passe et fritidsjob kan man også lære at passe skolen".

Det siger professor og tilknyttet forsker hos TrygFondens Børneforskningscenter, Anna Piil Damm, om det forskningsprojekt, som centeret i øjeblikket er i gang med at foretage i Aarhus Kommune. Selvom projektet ikke er færdigafsluttet, har foreløbige registeranalyser allerede vist, at det har en positiv effekt at have et fritidsjob på blandt andet skolefravær og afgangskarakterer. TrygFonden har skrevet en længere artikel om forskningen omkring fritidsjobprojektet.