Skolernes Skakdag inspirerer børn til at spille skak

Det er guf for hjernen at spille skak. Derfor forsøger Dansk Skoleskak at inspirere børn til at spille skak ved at sætte en hel skoledag i skakkens tegn. Mange medier har skrevet om det, og flere af dem refererer til forskning, som TrygFondens Børneforskningscenter har foretaget.

For seks år siden lancerede børne- og ungdomsorganisationen Dansk Skoleskak et projekt, der skulle sætte skakken i centrum hos elever i folkeskolen. En hel dag spiller eleverne skak og træner dermed deres koncentrationsevne, logiske tænkning og at tænke flere skridt frem. Tiltaget er blevet en bragende succes, og da Skolernes Skakdag i år blev afholdt den 10. februar, deltog flere end 40.000 skoleelever.

Du kan læse mere om skakdagen i artiklerne herunder, der henviser til TrygFondens Børneforskningscenters forskningsprojekt om skaks positive effekter på folkeskoleelever. Projektet viste, at skak forbedrer elevernes matematiske kompetencer markant.

Politiken: Skak træner børns forudseende hjerne, som de skal bruge alle steder i livet

Vejle Amts Folkeblad: Skakmat, javist, men ikke skakmæt!

TV2 Lorry: Skoleskak: 0.klasserne bankede de store fra 6.

Fyens Stiftstidende (fra Ritzau): 40.000 danske børn spiller skoleskak og bliver bedre til matematik

TV2 Østjylland: Østjyske skoleelever bruger fredagen på skak