Politiken: KL vil sprogteste alle 3-årige

Obligatoriske sprogtest blev afskaffet i kampen mod bureaukrati, men alt for mange børn med sprogproblemer får ikke nok hjælp, erkender KL. (Politiken)

forsiden af dagens Politiken bliver et forslag fra Kommunernes Landsforening om at sprogteste børn i børnehaven diskuteret. Et af argumenterne for at gøre det er, at et forskningsprojekt fra TrygFondens Børneforskningscenter sidste år viste, at nogle børn er op til 2 år bagud i forhold til jævnaldrende børn, allerede når de starter i skole. Både i faglige og sociale kompetencer. En sprogvurdering vil muligvis kunne mindske denne ulighed.

Til Politiken siger professor ved TrygFondens Børneforskningscenter, Dorthe Bleses:

"Vi må må se i øjnene, at der er en væsentlig del af børnene, hvis sproglige udvikling ikke understøttes tilstrækkeligt i børnehaven, fordi det er svært at finde de børn uden en test, og fordi ikke alle dagtilbud har fokus nok på at skabe rige læringsmiljøer. Børn, der starter i skolen med svage kompetencer, risikerer at falde længere og længere bagud i forhold til de andre".