Folkeskolens trivselsmåling bør forbedres

Siden 2015 er den nationale trivselsmåling hvert år blevet gennemført i folkeskolerne for at følge elevernes trivsel. Men trivselsmålingens spørgeskema er ikke særlig godt til at måle en række aspekter af trivsel, som det er meningen, det skal måle.

Det skriver Simon Calmar Andersen, professor i statskundskab og chef for TrygFondens Børneforskningscenter og Miriam Gensowski, ph.d. og adjunkt ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet, i dag i et debatindlæg i Politiken.

Forskerne kommer også med en række konkrete anbefalinger til, hvordan spørgeskemaet bør ændres, så det bliver et mere præcist og nuanceret redskab til at følge elevernes trivsel.

Indlægget er baseret på rapporterne Evaluering af den nationale trivselsmåling for folkeskoler – og forslag til justeringer og Forsøg med afrapportering af udvidet spørgeskema til måling af elevers trivsel, som TrygFondens Børneforskningscenter har udarbejdet for Undervisningsministeriet, og som blev offentliggjort i går.

I et interview i Folkeskolen understreger Simon Calmar Andersen, at kritikken af spørgeskemaet ikke er en kritik af ideen bag trivselsmålingen: ”Nej, tværtimod kan det her være et af svarene på den kritik, der er af, at de nationale test så langt fra måler alle de vigtige aspekter af at gå i skole ved, at man tager elevenes trivsel lige så alvorligt og forlanger en ordentlig kvalitetsstandard”.