Videnskab.dk: Kan man styrke børns ihærdighed?

Danske forskere vil finde ud af, om børn kan trænes til at blive bedre til at knokle, indtil de opnår deres mål. (Videnskab.dk)

Ihærdighed er en vigtig egenskab hos mennesker. At have evnen til at klø på og knokle, indtil en opgave er løst, er fordelagtigt i mange sammenhænge af livet. Især i skoletiden, og derfor har forskere fra TrygFondens Børneforskningscenter igangsat et projekt, der skal forsøge at fremme børns ihærdighed. Om projektet siger Simon Calmar Andersen, professor og centerleder ved Børneforskningscenteret, følgende til videnskab.dk:

"Forskning viser, at børns gåpåmod og ihærdighed på lang sigt har stor betydning for, hvordan børnene trives og klarer sig i skolen. Nogle børn er ihærdige og kan have det let i skolen, mens andre ikke har det og kan have det svært. Projektet her går ud på at designe nogle redskaber, som på den lange bane hjælper børn med at holde fokus og blive ved at knokle, indtil de når deres mål".