Viden Om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever

Undervisningsministeriet har bedt TrygFondens Børneforskningscenter om at formidle viden om, hvilke pædagogiske og didaktiske metoder, der har effekt i forhold til tosprogede elevers sprog- og læsekompetencer.

Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort resultaterne af et forskningsrevivew udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter.

"En ny Viden Om samler de elementer i undervisningen, som ifølge forskningen gavner tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning. To vidensnotater formidler sammen med tre plakater og tre korte film, hvilke metoder der har vist sig at være særligt gode, og giver eksempler på, hvordan lærere og pædagoger kan gribe undervisningen an. Et af de to vidensnotater fokuserer på nyankomne elever, som skal lære dansk fra bunden. Vidensnotatet giver inspiration til, hvordan udviklingen af elevernes sprog kan understøttes i de faser, som børn typisk går igennem, når de skal lære et nyt sprog."

Link til nyhed

Materialet består af:

Vidensnotat NyankomeVidensnotat Tosprogede
Redskab til ledereRedskab til lærere og pædagoger
Plakat 1Plakat 2Plakat 3

Videoer

Projektside, hvor du kan læse mere om projektet.­