Nyt projekt: Kommuner søges til afprøvning af to turboforløb i 8. klasse

Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling har netop åbnet for tilmeldingen til at være med i et satspuljeprojekt, der er målrettet ikke-uddannelsesparate elever i 8. klasse.

I satspuljeprojektet afprøves det, om et intensivt undervisningsforløb i en afgrænset periode kan have positive effekter på elevers faglighed, trivsel og uddannelsesparathed. Projektet tester to forskellige modeller: "Strategier til læring" og "Dit liv, din læring". I den første model anvendes en række læringsstrategier og arbejdsteknikker i et forsøg på at ruste eleverne til at tage ansvar og styring over egen læring. I den anden model er målet at styrke elevernes selvværd, tro på egen mestring og koncentrationsevne samt forbedre deres samarbejdsevner og øge opbakningen til andre.

Skoler, der forventer at have mindst 10 ikke-uddannelsesparate elever på 8. årgang 2016/2017, kan søge om at deltage. Der er tilmeldingsfrist den 1. september 2016. Se opslaget på Ministeriet for Børn, Unge og Ligestillings hjemmeside eller læs mere om projektets formål og målgruppe. Det er også muligt at læse mere om projektet på vores projektside.

Det er TrygFondens Børneforskningscenter, der i samarbejde med Rambøll og Aarhus Universitet indsamler og evaluerer effekterne af projektet.