Ny forskning: Kompetencer hos de mindste i vuggestuen kan styrkes med en målrettet indsats

En ny dansk undersøgelse viser, at forskellen i børns sproglige, matematiske og socioemotionelle kompetencer ved udgangen af vuggestuen er op til et år mellem børn med de svageste kompetencer og børn med de stærkeste kompetencer, mens forskellen ved udgangen af børnehavetiden er vokset til mere end to år. Denne tidlige kløft mellem børn er en udfordring, da der er en sammenhæng mellem børns tidlige kompetencer og hvordan de klarer sig i skolen.

Af den grund er der kommet mere og mere fokus på de allermindste børn i vuggestuen, men indtil videre har pædagogerne i de danske vuggestuer ikke haft metoder, de kunne bruge til systematisk og målrettet at understøtte den sproglige, matematiske og socioemotionelle udvikling

Et tæt samarbejde mellem TrygFondens Børneforskningscenter, Rambøll, pædagoger og konsulenter i fem kommuner har resulteret i udviklingen af en målrettet indsats Leg og læring i vuggestuen, hvis effekt er demonstreret i et nyt lodtrækningsforsøg.

• Ved at arbejde systematisk og målrettet med bestemte læringsmål inden for sprog og matematik og ved at inddrage børnene i udvidede og engagerende samtaler om temaerne og andre emner, der optager børn på dette alderstrin, har pædagogernes gennemførelse af indsatsen resulteret i mellem 30 og 80 pct. ekstra sproglig og matematisk læring hos børnene sammenlignet med normaludviklingen inden for den 20 ugers periode indsatsen er afprøvet, siger professor og forsker bag projektet, Dorthe Bleses.
  • Ikke overraskende kan vi se, at der er størst effekt for de mål, der ligger tættest på selve indsatsen. Dette er også vigtigt, fordi det bekræfter, at børn kan udnytte et rigere læringsmiljø til umiddelbar læring. Men vi finder også, at arbejdet med særlige mål inden for sprog og matematisk forståelse har en positiv effekt for børnenes generelle sprogudvikling. Dvs. at det at arbejde med særlige læringsområder har haft en positiv afsmittende effekt på børnenes generelle sprogudvikling, fortsætter Dorthe Bleses

Det er første gang i en dansk kontekst, at der gennemføres et lodtrækningsforsøg af en målrettet indsats i vuggestuen. Med Leg og læring i vuggestuen er der derfor nu stillet en ny metode til rådighed for danske pædagoger, der anvendes til at understøtte læring og trivsel for de mindste i dagtilbuddene.

I rapporten "Indsats i vuggestuen kan styrke børns tidlige kompetencer" kan du læse mere om indsatsen og om resultaterne.

Projektet er gennemført i et samarbejde mellem professor Dorthe Bleses og professor Peter Jensen fra TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet og manager Hanne Nielsen fra Rambøll samt Albertslund, Brøndby, Frederikssund, København og Odense Kommune.

Leg og læring i vuggestuen er finansieret af TrygFonden og gennemført i perioden 2014-2016.