Jyllands-Posten: Projekt vil sætte fokus på folkeskoleelever med højt fravær

Et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Aarhus BSS vil nedbringe antallet af børn med omfattende skolefravær bl.a. ved hjælp af kognitiv adfærdsterapi. (Jyllands-Posten)

I en længere artikel beskriver Jyllands-Posten et af centerets skolefraværsprojekter, Back2School, der ved hjælp af psykologiske redskaber forsøger at nedbringe antallet af børn med højt fravær. Professor i klinisk børnepsykologi, Mikael Thastum, forklarer i artiklen, hvordan fravær overordnet set kan skyldes to ting: "Enten skyldes fraværet, at det er svært at komme i skole, f.eks. pga. angst eller manglen på venner. Eller også skyldes det, at børnene får en type belønning med ikke at være i skolen, såsom at kunne foretage sig nogle andre ting: At mødes med venner, spille computer eller andet"

Du kan finde hele artiklen på Jyllands-Postens hjemmeside (24.02.2016). Du kan også vælge at læse mere om projektet Back2School på vores projektside.