DR: Autistiske Gustav går i blandet klasse: 'Han er blevet mere modig'

Artikel om de såkaldte Nest-klasser på Katrinebjergskolen, der bliver fulgt af forskere fra TrygFondens Børneforskningscenter.

8-årige Gustav Lienhøft har autisme og er en del af et, i dansk sammenhæng, nyt og anderledes inklusions-forsøg.

Han går nemlig i 1.a, den ene af to såkaldte Nest-klasser på Katrinebjergskolen i Aarhus. Her er Gustav Lienhøft og tre andre elever med autisme klassekammerater med 11 ‘almindelige’ folkeskolebørn, der ikke har en diagnose. Gustavs mor, Mette Lienhøft kalder det en succes. Hun oplever, at sønnen er blevet mere udadvendt og modig i løbet af det halvandet år, han har gået i Nest-klassen.

Nest-forsøget bliver over tre år fulgt af forskere fra TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet. De skal undersøge, om undervisningsmodellens amerikanske resultater kan overføres til en dansk folkeskole. Evalueringen af det første skoleår er netop offentliggjort, og den peger på en markant fremgang for elever der, som Gustav Lienhøft, har autisme.

Forsker, Louise Voldby Beuchert-Pedersen, fortæller til DR om den første evaluering af Nest-projektet.

Du kan læse hele nyheden fra DR her

Link til rapport

Link til hjemmeside

Link til artikel fra DR, 10.8.2016: Omvendt inklusion: Skole behandler alle børn som inklusionsbørn