Berlingske: Hver anden tosprogede elev er dårlig til dansk

44 procent af de tosprogede børnehaveklasseelever i København har brug for en særlig indsats for at blive bedre til dansk. Dermed risikerer de at komme endog meget skidt fra start i skolelivet, og det er ikke godt nok, erkender politikerne. (Berlingske)

Lektor Anders Højen er en del af TrygFondens Børneforskningscenters forskningsnetværk. For nogle uger siden var han i medierne, fordi en ny opgørelse viser, at 44,2 % af de tosprogede børnehaveklasseelever i København har udfordringer med det danske sprog.

Berlingske spurgte Anders Højen om, hvad det betyder for børnene at have udfordringer med sproget:

"Det gør det svært at følge med i skolen, hvis man dårligt har kendskab til bogstaver, har et lille ordforråd og så videre, når man starter. Det er som at starte 100 meter bag de andre, når løbet bliver skudt i gang"

Anders Højen forsker i børns sprogtilegnelse og er med i flere af centerets projekter: