Anders Højen i Deadline om børns leg og læring

Tidlige sprogindsatser i dagtilbud skal sikre, at alle børn bliver stimuleret (DR2). Fokuserer vi for meget på børns læring i de danske daginstitutioner? Det spørgsmål blev diskuteret i Deadline på DR2 onsdag aften. Lektor Annegrethe Ahrenkiel fra RUC ser en risiko for, at tidlige sproglige indsatser målrettet de mest udsatte børn vil føre til endnu større forskelle mellem børnene.

Omvendt argumenterede lektor Anders Højen fra TrygFondens Børneforskningscenter for, at de tidlige indsatser netop har fokus på at inddrage alle børn i fællesskaberne og i flere stimulerende interaktioner med både børn og voksne, så udsatte børn også får et stort udbytte af at gå i dagtilbud: ”Børnene møder skolen med meget forskellige vilkår. Så jeg synes faktisk, at vi skal være meget mere opmærksomme på, at nogle børn kommer fra hjem, hvor de bliver meget godt stimuleret […], og andre børn er mindre heldige. Det har vi alletiders chance for at gøre noget ved i Danmark, fordi næsten alle børn går i dagtilbud.” Se hele indslaget i Deadline på DR’s hjemmeside.