videnskab.dk: Skoleelever bliver bedre af flere lærerstyrede timer i læsning

Længere skoledage er en gevinst for grundskoleelevers læseevner, hvis lærerne får frie tøjler til at planlægge undervisningen, viser nyt dansk studie. (videnskab.dk)

"Det har været meget uklart, om det betyder noget med ekstra undervisningstid, men nu har vi ret god evidens for, at det har en positiv effekt på elevernes læseevner". Sådan udtaler professor Simon Calmar Andersen sig til videnskab.dk på baggrund af en undersøgelse, som TrygFondens Børneforskningscenter har været med til at foretage. Når lærerne får frihed til selv at tilrettelægge tiden, som de vil, viser de positive signifikante resultater sig. Hvis det omvendt er nogle eksperter, der har udformet et undervisningsprogram (i forsøget kaldet Almen Sprogforståelse), som lærerne skal følge, er der ikke nogen effekt på elevernes læsning.

Du kan læse hele artiklen på videnskab.dk's hjemmeside (20.06.2016). Du kan også vælge at læse mere om Forsøg med Modersmålsundervisning på vores projektside.