Videnskab.dk: Psykisk svage mødre tror mindre på barnets evner

Mødre er sjældent blege for at fortælle vidt og bredt om, hvor dygtig Alma eller Anton er i skolen, eller hvor pænt svesken kan opføre sig. Hvis hun altså mener, at det er tilfældet. Men har mor det svært psykisk, har det negativ indflydelse på, hvordan hun vurderer podens kunnen. (Videnskab.dk)

Videnskab.dk refererer i en artikel på deres hjemmeside til resultaterne fra et forskningsprojekt, som TrygFondens Børneforskningscenter har stået bag. Resultaterne, der for nylig blev offentliggjort i Review of Economics of the Household, viser blandt andet, at mødre, som har det svært psykisk, ofte undervurderer deres børns evner. Som professor og forsker bag projektet, Nabanita Datta Gupta, siger i en pressemeddelelse:

"Mange kvinder med fødselsdepression bliver aldrig diagnosticerede, men deres psykiske tilstand har stadig indflydelse på deres liv og herunder også på, hvor gode de er til at vurdere deres børns evner"