Berlingske: Urolige elever svækker de andre børns læsning

Når forstyrrende børn skal gå i en klasse, går det lidt ud over resten af klassens indlæring. Men hvis en faglig vejleder kan rådgive læreren, opnår hele klassen langt bedre resultater. Klassekammerater kan oplæres i at hjælpe en elev, der er ved at flippe ud, siger professor. (Berlingske)

Foto: Martin Gravgaard Fotografi

En undersøgelse, professor Helena Skyt Nielsen har været med til at foretage, viser, at inklusion af børn med psykiatriske diagnoser kan påvirke en hel årgangs læseresultater negativt. Men som Helena siger til Berlingske: "Der findes løsninger til at tage hånd om problemerne ved inklusion. På den ene side er forældrenes bekymring over inklusion reel, og det kan dokumenteres med data. Men vi må også sige, at der er måder at håndtere det på, som betyder, at det bliver en nettogevinst for alle i klassen". Hun refererer her til et projekt fra TrygFondens Børneforskningscenter, som viser, at det kan virke positivt at have en ekstra voksen i klassen.

Du kan finde hele artiklen på Berlingskes hjemmeside (19.03.2015). Du kan også vælge at læse mere om projektet Forsøg med Tolærerordning på vores projektside.