Politiken: Guf for hjernen: Skak gør børn bedre i skolen

Det kvadratiske brætspil storhitter på mange danske skoler. Både den norske verdensmester og vores danmarksmester begyndte med skoleskak. (Politiken)

Nordmanden Magnus Carlsen er netop blevet kåret som verdensmester i skak for tredje gang. Det har givet genlyd i hans hjemland, men også i Danmark har flere medier skrevet om skakgeniet og den imponerende bedrift. Politiken har sat fokus på, hvilke gode ting, der er forbundet med at spille skak. I den forbindelse henviser avisen i en artikel til nogle forskningsresultater, som TrygFondens Børneforskningscenter har været med til at finde i et skoleskakprojekt. Forskningen her viste, at elever bliver 30 % bedre i matematik, hvis de modtager en times ugentlig skakundervisning frem for at have matematik i denne time.