Politiken: 2-årige kan lære markant mere

Et forsøg med 2.000 vuggestuebørn afslører et stort potentiale for at gøre børn meget bedre til matematik og sprog. (Politiken)

En systematisk og målrettet indsats allerede, mens børn går i vuggestuen, kan hjælpe børnene til at blive 50 procent bedre i matematik og øge deres ordforråd med 30 procent. Det viser en undersøgelse, som TrygFondens Børneforskningscenter har stået bag. På forsiden af tirsdagens Politiken bliver forskningsprojektet beskrevet nærmere, og professor og forsker bag projektet, Dorthe Bleses, siger blandt andet:

"På trods af at børn i Danmark går i daginstitution i 5 år, møder mange skolen uden at have de sproglige forudsætninger, der skal til for at lære at læse og senere få en uddannelse. Det kan vi jo se, at vi kan gøre noget ved, hvis man klæder pædagogerne bedre på og sikrer bedre læringsmuligheder i dagtilbuddene"

Du kan læse mere om forskningsprojektet på vores projektside.