DR: Forældre skal læse sammen med deres børn

Elever på 150 folkeskoler får i disse dage en taske med hjem med bøger og vejledning til, hvordan deres forældre kan hjælpe dem til at læse bedre. (DR)

DR har i en artikel sat fokus på TrygFondens Børneforskningscenters projekt READ - Sammen om læsning. Projektet går ud på, at børn og forældre får en taske med bøger og gode råd til, hvordan forældrene kan læse sammen med børnene. I artiklen interviewer DR en far, som gennem projektet har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er, at han læser sammen med sin datter.

Professor og en af forskerne bag projektet, Simon Calmar Andersen, kommer også til orde i artiklen, hvor han påpeger, at fokus hos forældrene ikke blot skal ligge på ordene i sig selv: "Det handler om, at forældrene ikke kun har fokus på, om børnene forstår de enkelte ord. De skal forstå hvad hele historien eller bogen handler om".